Branding to angielska nazwa, która wskazuje na budowanie świadomości marki. Jest to nic innego jak seria zabiegów marketingowych, dzięki którym konkretna marka zapada w pamięć odbiorcy i konkretnej grupy docelowej. Pod jej nazwą kryje się bardzo wiele składowych, które nie zawsze (jak mogłoby się wydawać) są widoczne na pierwszy rzut oka. Wszystkie elementy powinny jednak spełniać jedną, bardzo ważną funkcję – być ze sobą spójne i jednolite. Sprawia to, że marka wydaje się wiarygodna. Na branding składają się:

  • Logotyp i reszta identyfikacji wizualnej. Pomimo tego, że aspekty wizerunkowe zostały wymienione na samym początku, nie oznacza to, że są najważniejsze. Warto jednak wiedzieć, że konsument w pierwszej kolejności zapoznaje się z tym, co docelowy produkt przedstawia swoim wyglądem. Dlatego niezwykle istotne jest, by każda marka posiadała swój unikalny, charakterystyczny logotyp lub logo. Do jego wypracowania potrzebna jest ogromna wiedza i czas. Największe marki mają tak mocno sprecyzowaną identyfikację wizualną, że niemalże każdy na świecie jest w stanie przyporządkować dane kolory do jej charakterystyki. Identyfikacja wizualna to także wszystkie opakowania, a także forma grafik pojawiających się w reklamach;
  • Branding to także szereg obietnic i wartości wykreowanych przez daną markę. Są to cechy emocjonalne, ale i racjonalne, z którymi identyfikuje się dany odbiorca. Przykładowo konkretna marka samochodu może dawać poczucie bezpieczeństwa rodziny, inna z kolei prestiżu i elegancji. Wypracowanie tych elementów jest niezwykle trudne, ponieważ wymaga precyzji, dużej świadomości rynku, ale i umiejętności dopasowywania konkretnych narzędzi w sposób, który najlepiej przekaże te założenia;
  • Do brandingu należy także dołożyć długofalowy proces tworzenia strategii marki. W niej znajdują się takie elementy jak: grupa docelowa, oddziaływanie na konkretną część rynku, sposób komunikacji marketingowej, zadbanie o doświadczenie klienta.

Wspomniane elementy dotyczą głównie standardowego brandingu marek. Istnieje jeszcze personal branding, który zajmuje się ludźmi. Rebranding, którego zadaniem jest nadawanie nowego znaczenia istniejącym już markom, a także employer branding, który ma na celu stworzenie pozytywnej marki w odniesieniu do pracodawcy, a tym samym przyciągnięcie najlepszych kandydatów do firmy.